Rozhovor s osobnosťou mesiaca Martinou Kubusovou
Martina Kubusová sa narodila v meste Poprad. Vyštudovala Strednú zdravotnícku školu v Poprade, odbor detská sestra. V nemocnici pracuje už vyše 25 rokov. Od nástupu do zamestnania do roku 2011 pracovala na detskom oddelení. Od roku 2011 sa aktívne venuje práci a hlavne edukácii pacientov s diabetes mellitus. Podľa jej slov ju táto práca napĺňa, motivuje a dáva jej veľa radosti.
Čo vás priviedlo k štúdiu na zdravotnej škole a k práci zdravotnej sestry? Bol to odjakživa váš sen, alebo vás inšpiroval nejaký vzor? K štúdiu na zdravotnej škole a k práci zdravotnej sestry ma priviedol môj detský sen. Už v útlom veku mi toto povolanie učarovalo a keď prišiel čas, rozhodnúť sa, čomu by som sa v živote chcela venovať, moja voľba bola ihneď nielen mne, ale aj mojej rodine a môjmu okoliu jasná. Venujete sa edukácii pacientov s diabetom. Čo je podľa vás najdôležitejšie v prístupe k pacientovi, ktorému bol práve diagnostikovaný diabetes, aby ste získali jeho dôveru a motivovali ho k spolupráci? Kto sa chce tejto práci venovať, musí mať isté predpoklady, bez ktorých je táto práca mimoriadne náročná nielen fyzicky, ale hlavne psychicky a zároveň musí mať v srdci lásku a trpezlivosť. „Trpezlivosť ruže prináša a šetrí vydanú energiu“. Skúsenosti ma naučili, že nie je možné získať si ľudí pre akúkoľvek spoluprácu bez nekonečnej trpezlivosti a láskavosti. Ukázať pacientovi, že sme tu preňho, že v tom nie je sám. Úsmev, milé slovo a povzbudenie dokáže robiť zázraky. Diabetes mellitus je chronické celoživotné ochorenie, s vašimi pacientmi sa stretávate dlhé roky, ste svedkami ich životných príbehov. Ktorý pacient bol pre vás najväčšou výzvou? Každý pacient je pre mňa výzvou, pretože je každý niečím iným špecifický. Každý jeden má svoj životný príbeh, svoj vlastný malý či veľký zdravotný problém, ktorý sa snažíme spolu riešiť. Ako ovplyvnil COVID-19 starostlivosť o pacientov s diabetom v ambulancii, kde pracujete? Pre obavy z nákazy sa počas pandémie COVID-19 pacienti boja navštevovať ambulancie. Nechcú chodiť osobne na odbery krvi, preto je v tejto situácii nenahraditeľná možnosť odberu krvi v domácom prostredí v spolupráci s agentúrami ADOS. Starší pacienti posielajú za seba po výsledky svojich rodinných príslušníkov, alebo chcú, aby sme im podali informácie telefonicky a lekársku správu poslali poštou, preto sme zaznamenali akýsi neželaný trend ústupu osobného kontaktu s pacientom. Dúfam, že sa v blízkej budúcnosti vráti všetko do normálu. Pandémia COVID-19 urýchlila digitalizáciu spoločnosti. Aké nové spôsoby komunikácie s pacientom využívate v ambulancii, kde pracujete? Čo sa vám najviac osvedčilo – SMS, email, skype, whatsapp, iné? V čase pandémie je veľmi dôležitá pravidelná telefonická a e-mailová komunikácia, ako aj osobná kontrola pacienta-diabetika. Edukácia je najdôležitejšia. Preto treba využiť akýkoľvek možný spôsob, ako týmto pacientom pomôcť. Pani Kubusová, je o vás známe, že aj napriek vysokému pracovnému zaťaženiu venujete pacientom osobitný prístup a čas. V čom spočíva tajomstvo vašej trpezlivosti, láskavosti a energie? Moje tajomstvo spočíva hlavne v schopnosti neopúšťať sa, usmievať sa, obklopovať sa pozitívnymi ľuďmi, ktorí nás vedú tým správnym smerom, veriť sebe a svojim pocitom a udržiavať si ten správny balans medzi prácou a voľným časom. Prezraďte nám na záver niečo zo svojej životnej filozofie – čo vás napĺňa šťastím, ako relaxujete a kde dobíjate baterky? Pomáhať tomu, kto to potrebuje, kto sa na mňa obráti s prosbou o pomoc, alebo na kom vidím, že túto pomoc potrebuje. Relax v prírode, čas strávený s rodinou a priateľmi, dobrá kniha, ale aj vyšívanie. Toto sú moje baterky. Veľkú liečivú silu má aj hudba a tanec.
Ďakujeme vám za rozhovor Odborná redakcia DIA News